
Få ut det mesta av sociala medier i jobbet
Ja, det går att utnyttja sociala medier för att göra karriär eller affärer. Och nej, det behöver inte ta särskilt mycket tid. Tänk bara efter före och var tydlig med vad du vill. Här får du två tips som kan hjälpa dig att lyckas.
Tips 1. Skapa en personlig strategi
Vilket är ditt mål? Vill du göra karriär, byta yrkesbana eller hitta nya kontakter för att göra fler affärer? Berätta det! När du är tydlig med vad du vill ökar dina chanser att lyckas.
Vilka vill du nå? Vilka eller vilken slags kontakter har du nytta av i ditt yrkesliv? Titta på vilka sociala medier de är aktiva i och var ni kan mötas naturligt. Har ni gemensamma intressen? På så sätt lär du dig hur du är relevant för just dem.
Vem är du online, hur är du i de olika kanalerna? På Facebook kan du vara mer lättsam än på LinkedIn, men ändå dela ungefär samma material. På Instagram kanske du vill skapa ett tema med en hashtag (#) som kan vara intressant för personer i din bransch. På Twitter vill du säkert nätverka med andra inom samma område. Se till att förstå tonen för varje kanal, välj kanaler med omsorg och satsa på kvalitetsinnehåll.
Tips 2: Var effektiv och genomtänkt
Bokmärk! Intressanta länkar, tweets eller bilder hittar man nästan alltid när man är lite stressad. Ha för vana att spara material som du kan dela med dig av senare.
Hitta dötiden. Alla har vi den där stunden då och då när det faktiskt lugnar ner sig. Titta då igenom det som du sparat – bestäm vad som är värt att dela. Eller dyk ner i ditt Twitterflöde och kolla av dagens heta ämnen.
Kategorisera mera! Genom att dela upp dina Facebookvänner i listor kan du enkelt bestämma vem som kan se vad. På Instagram kan du skicka bilder direkt till några av dem du följer och på Twitter kan du enkelt spara utvalda flöden som du kan kolla vid tillfälle. På Linkedin kan du sortera dina kontakter genom att tagga dem, men du kan inte rikta dina uppdateringar till bara vissa. Nämn istället någon eller några för dig viktiga personer i dina uppdateringar så att de ser och reagerar på det du skriver.
/ Tina Sayed Nestius
Tina Sayed Nestius är kommunikationskonsult med inriktning mot sociala medier.
Läs mer: ”Bli digitalt smart – sociala medier för företag.”
Foto: Bildarkiv