
Chefens nycklar till ett lyckat avslut
Anna Svartbeck Lilja är författaren bakom boken Avslut. Chefens svåraste samtal.
– När man blir chef första gången tänker man kanske att man ska jobba med utveckling men ledarskap handlar också om avveckling och ibland även av medarbetare”, berättar Anna Svartbeck Lilja i en intervju med tidningen Chef.
Så, hur gör man egentligen som chef när man behöver berätta för någon om uppsägning, avsked eller omplacering?
Kortfattat kan Annas metod sammanfattas i följande punkter:
- Visa på allvaret i situationen från början. Gå rakt på sak.
- Håll dig till fakta. Hänvisa till det du vet.
- Var tydlig. Beskriv konkreta exempel och konsekvenserna av dem.
- Var bestämd och sätt gränser för medarbetarens beteende.
- Visa omsorg för medarbetaren.
- Lägg märke till reaktioner, både hos medarbetaren och hos dig själv.
- Lyssna på och ta in vad medarbetaren säger och frågar efter.
- Var ärlig och svara på det du vet, men prata inte mer än nödvändigt.
- Låt det finnas tid för medarbetaren att reagera och agera utifrån sina egna behov.
- Stå kvar, stå ut, håll i.
- Känner du dig trängd, arg, ledsen och rädd. Ta en paus.
- Dokumentera samtalet i punktform.
- Begär bekräftelse på vad som avhandlats under mötet samt vad nästa steg i avslutningsprocessen är.
Läs hela intervjun med Anna i Tidningen Chef»
Foto: Bildarkiv