
Hur är det att skriva en bok? Ninni Länsberg författare till Friskt jobbat
Vi bad Ninni Länsberg, författare till boken Friskt jobbat, berätta om hennes erfarenheter:
Friskt jobbat är min första bok. Jag har varit på väg tidigare att skriva böcker men det blev bara halvhjärtade försök. Jag gillar att formulera mig och skriva, bland annat har jag en bakgrund som pastor, då skrev jag ju en mängd predikningar. Men lusten att skriva en bok övervanns hela tiden av att jag var så osäker och tveksam – till, och för vem skulle jag skriva, vilken inriktning skulle boken ha, skulle jag överhudtaget klara av att ro det i hamn…
Slutligen bestämde jag mig i alla fall för att verkligen satsa, det betydde så mycket för mig. Vid ett tillfälle var det också en person som lidit av utmattningssyndrom som sade till mig ”Du borde verkligen skriva en bok …”. Det gav mig också en puff i rätt riktning, att på allvar komma i gång och satsa på mitt bokprojekt.
Från idé till bok
Jag hade en idé och material från flera års föreläsningar och tusentals individuella samtal om stress, utmattning, kriser. Jag skrev ett synopsis på fyra A4-sidor och skickade till tre, fyra förlag. Roos & Tegnér hörde av sig. Deras förläggare Anders Abrahamsson var till stor hjälp, som en stadig hand att hålla i under hela processen. Han hjälpte mig att hitta rätt målgrupp och riktning för boken, visste vilka avsnitt som skulle utökas och vilka som borde minskas. Han kunde se hur materialet skulle avgränsas och struktureras. Det var ovärderligt.
Att samarbeta med ett förlag gör att man får tillgång till alla deras kontakter, till exempel skickliga formgivare. Jag har fått höra att min bok är så snygg, både omslaget och sidorna, och det är ju inget som jag skulle kunnat göra på egen hand! Det var också spännande att bestämma titel på boken, förlaget har ju erfarenhet, de vet vad som fungerar. Vi hade säkert minst 37 förslag på gång innan det slutligen blev Friskt jobbat. En titel som jag är jättenöjd med!
Målsättning: fler föreläsningsuppdrag
Mitt mål med boken var att jag skulle få jobba mer med föreläsningar än med individsamtal, och så har det också blivit. Jag har fått betydligt fler föreläsningsuppdrag sedan boken kom ut och självklart har den haft stor betydelse. Men det räcker inte bara med att ge ut en bok, det beror ju också på hur du marknadsför dig, med vilket material, i vilka kanaler. När jag bestämde mig för att skriva boken tog jag också beslutet att satsa helhjärtat på marknadsföring, att själv göra så mycket som möjligt av det. Det går inte att bara skriva en bok och sedan sätta sig ner och rulla tummarna i väntan på uppmärksamhet och fantastiska resultat.
En bok skapar uppmärksamhet. Det blir ett ”före” och ett ”efter” med en bok.
Press och PR
Tidningar, radio och andra medier – uppmärksamhet i det ena mediet leder till mer uppmärksamhet på annat håll, det ena stärker det andra. En intervju leder till fler intervjuer. Det har tagit mycket tid men det har det varit värt.
WOM
Ringarna sprider sig inte bara genom medierna. Ett annat exempel är när ett företag bokar en föreläsning och samtidigt köper en massa ex av boken att ge till personalen. Som i sin tur pratar om, och visar boken för sin familj och sina vänner …
Kanske har jag haft lite extra tur eftersom temat för min verksamhet och Friskt jobbat är stress, hållbar arbetsmiljö och så vidare. Detta var ju aktuellt redan när jag skrev boken, men sedan dess har det ju blivit ännu mer uppmärksammat.
Mersmak
Friskt jobbat har gett mersmak. Jag vill gärna ge ut fler böcker. Och nu vet jag att man inte behöver kunna allt själv, det finns folk som hjälper till med det! Och jag skulle gärna samarbeta med Roos & Tegnér igen.
/Ninni Länsberg
Tillbaka till nyhetsbrevet februari 2018
Länkar för vidare läsning:
Har du redan en bokidé? Läs vidare här!
Läs mer om vårt utgivningskoncept SPIRA här
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Om Ninni Länsberg
Ninni Länsberg är handbollsspelaren som blev massör och läste teologi, som blev pastor, vidareutbildade sig inom rehabilitering och som nu mött tusentals personer i samtal om stress, utmattning, jobb, sorg, omställning och kriser. Ninni jobbar som specialist inom arbete och hälsa, och föreläser och reflekterar över vår tids syn på effektivitet och perfektion.