
Hur är det att skriva en bok? Tommy Lundberg författare till Motivationskoden
Vi bad Tommy Lundberg, författare till boken Motivationskoden samt Ledarskap på apstadiet (den sistnämnda tillsammans med Ola Berggren), berätta om sina erfarenheter:
Jag har skrivit fem böcker, så jag vet hur mycket arbete det innebär. Det tar massor med energi hela tiden, faktiskt både mentalt och fysiskt. Men det är värt allt.
Det är stor skillnad att skriva en bok jämfört med allt annat. Jag har en bakgrund som copywriter och att skriva på uppdrag är mer avgränsat, det känns som en baggis att producera en serie annonser jämfört med att skriva kapitel som ska hänga ihop till en bok.
Målsättning: att bli läst
Målsättningen med mina böcker är nog så enkel som att jag helt enkelt vill bli läst. En följd av att jag lärt mig något nytt
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
som jag vill dela med mig av.
När jag läser, lyssnar, hör och upplever saker får jag hela tiden nya tankar, nya idéer. Jag drivs av att jag vill lära mig mer och sen vill jag prova mina idéer och teser och se om de håller. Gör de det, vill jag dela med mig till andra genom att skriva om det. Det är en ständig process. Att skriva är att lära.
Från idé till bok
Jag går igenom flera olika faser när jag ska skriva en bok: Allting börjar med att jag samlar på mig idéer, tankar och teser. Sedan bygger jag upp en struktur. Man kan säga att jag börjar med musklerna som jag sedan ger ett skelett. Så småningom, när jag hittat en hållbar struktur och känner att delarna hänger ihop, börjar jag skriva på allvar. Texten blir själva blodomloppet. När allt så småningom är skrivet ska texten kontrolleras och pillas i, och det kan jag hålla på med hur länge som helst! Sedan kan jag tycka att jag är klar, att jag inte kommer längre. Men även då kan jag fortsätta pilla lite till …
Och när jag äntligen anser att allt är klart, ja då hamnar mitt manus hos en redaktör! I mitt fall med Motivationskoden var det ju Anders Abrahamsson på Roos & Tegnér. Anders ändrade väldigt lite, men det han hade synpunkter på och ville stryka, var klart vettigt, jag förstod precis hur han tänkte. Det var till och med befriande att inse att han hade rätt, jag behövde inte själv välja bort eller ändra …
När jag och min författarkompis Ola Berggren jobbade medLedarskap på apstadiet, lärde vi oss jättemycket om våra närmaste släktingar bland djuren – schimpanserna – och att vårt släktskap innebär att vi precis som de, är väldigt känslomässigt styrda. Den tanken ville jag gå vidare med, vilket resulterade i min senaste bok Motivationskoden. Den handlar om att vår syn på ledarskap och företagande många gånger är förlegad, att de flesta chefer/ledare är på helt fel spår. Det krävs, idag mer än någonsin, ett mänskligt ledarskap för att driva en långsiktigt framgångsrik verksamhet. Man måste inse och faktiskt utgå ifrån att medarbetarna är levande, känslostyrda varelser som inte kan betraktas och behandlas som maskiner. Och att enbart mäta framgång i tid och pengar håller inte längre. Det räcker att titta på Gallups undersökningar om medarbetarengagemang för att inse att dagens ledarskap inte lyckas väcka medarbetarnas motivation.
Med Motivationskoden vill jag påverka chefer och ledare att tänka annorlunda. Det är så frustrerande att se hur kloka, duktiga, humana individer med goda tankar och ambitioner går in i en kultur där man inte får fungera på ett bra och vettigt sätt och där långsiktig utveckling hela tiden får stå tillbaka för kortsiktiga vinster.
Boken – ett tungt visitkort
Mina resonemang och min bok har fått mycket uppskattning och uppmärksamhet. Det är många som är överens med mig. Men jag inser också svårigheterna med att påverka i den här frågan, vi brottas med en mer än hundra år gammal industritradition som handlar om att effektivisera linjära produktionsprocesser. Alla ser, och inser, att vi måste förändra vårt synsätt men vi faller hela tiden tillbaka i gamla mönster. Det är som att vända upp och ner på ett isberg – visst går det, men sen snurrar det tillbaka igen och landar med den tunga basen neråt. Men, man får ju tänka på det där med droppen och stenen, och kan min bok vara en droppe i arbetet med att nå ett mänskligare arbetsklimat är jag jätteglad och nöjd.
Det gensvar som Motivationskoden har fått har självklart ökat mitt självförtroende – jag har ju fått veta att mina tankar och teorier håller. Och boken har definitivt stärkt mitt namn och min roll som konsult och föreläsare.
Motivationskoden blev till och med nominerad till titeln ”Årets Marknadsföringsbok” av Sveriges Marknadsförbund. Inte illa för en bok som ju egentligen inte alls handlar om marknadsföring!
En bok är alltid ett tungt och bra visitkort att kunna lämna över.
Du kan alltid föra fram ditt budskap i andra medier, men ska det sättas på pränt i en bok gäller det att alla fakta är väl underbyggda och kontrollerade. Prata går ju, men på något sätt vidimerar en bok att det du säger är granskat och rätt. Den förstärker, är professionell.
Länkar för vidare läsning:
Har du redan en bokidé? Läs vidare här!
Läs mer om vårt utgivningskoncept SPIRA här
Om Tommy Lundberg
Tommy Lundberg arbetar som kommunikationskonsult, författare och föreläsare kring ledarskap och medarbetarskap.